Одлазак Фијата?

У Србији постоји раширена бојазан од одласка Фијата, затварања фабрике и пропасти Крагујевца. Узрок бојазни налази се у слабој продаји 500Л и истицању десетогодишњег уговора између Републике Србије и Фијата крајем ове године.

Да је продаја слаба нема сумње, пошто се, кажу, производи само 85 хиљада комада годишње (2017) уместо некада планираних 300 хиљада. Ради се само у две смене, уз повремене принудне одморе. 500Л очигледно није баш успео модел и нема пословну перспективу.

Да уговор истиче такође је тачно, мада та чињеница никако не значи крај фирме, јер се са истицањем уговора фирма Фијат аутомобили Србија (ФАС) не гаси, већ наставља нормално да послује. Чак, пошто су се поменути уговори бавили оснивањем ФАС-а, плановима развоја и бенефицијама које ће Србија дати, било би сасвим природно да се уговори између ових партнера не обнављају, већ да ФАС чврсто стоји на земљи и настави даље потпуно комерцијално.

Крагујевачкој фабрици очигледно је потребан нови модел, пошто са 500Л нема будућности. О овој потреби у Србији се стално говори, последњи пут у новембру када је пренета вест неких индијских пословних новина да ће се нови Фијат Примо производити у Србији. Неке новине су коректно стављале знак питања, а доста њих није, ваљда да би подржали власт. Пошто из централе Фијата нема најаве, температура у Србији расте.

Међутим, лако је могуће да је ћутање Фијата у ствари део његове преговарачке тактике пред натезање са Владом Србије око даљих бенефиција. Нема сумње да су председник Вучић и Влада Србије веома спремни да учине све како би Фијат остао у Србији, пошто би његов одлазак представљао тежак маркетиншки ударац властима. И нема сумње да управа Фијата то савршено тачно зна и да ће тражити пуно.

Да ће Фијат имати више нових модела у догледно време врло је вероватно уколико жели да остане значајан произвођач на светском нивоу. Јер, у току су припреме за велику револуцију у аутомобилској индустрији од електрификације до самоуправљивих аутомобила, а и конкуренција чини велики напор да новим моделима стекне предност. Ко застане – губи.

Уколико се Фијат ипак реши да напусти Србији, остаје реална могућност да фабрику преузме нека друга компанија, којој би Фијат продао свој удео у власништву (67%). Србија би могла да задржи свој удео (33%) или да га и она прода. А компанија би могла да буде са Далеког истока, можда кинеска. Јер, никоме не одговара да крагујевачка фабрика буде затарабљена. Ипак је у њу уложено доста новца, па је продаја удела од стране оних који нису заинтересовани за власништво логично решење.

Могуће је, чак, да за Крагујевац и Србију буде боље да фабрику преузме нека амбициозна кинеска фирма, уместо Фијата који се последњих година мучи с проблемима, посебно његов европски део.

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s